Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

آموزش عکاسی

چون عکس یک وسیله ارتباطی است، بنابراین باید برای بی قابل درک باشد، در نتیجه عکاس باید همواره خصوصیات بیننده عکس را در مد نظر داشته باشد.

عکاس آماتوری که برای خود یا خانواده یا دوستانش، عکس می گیرد احتیاج چندانی به تایید دیگران ندارد. لیکن اگر همین عکاس آماتور تصمیم به تصدیق عکس هایش بگیرد، آن وقت ناچار است به این مسأله نیز توجه کند. او ناگزیر است به طرز تلقی بینندگان عکس که از نظر فرهنگ و درک و فهم در یک سطح نیستند، اهمیت بدهد.

از این لحاظ می توان بینندگان عکس ها را به صورت زیر گروه بندی کرد:

عامه مردم، بینندگان خبره، بینندگان حرفه ای، بینندگان عکس های تبلیغاتی

منظور از عامه مردم، خوانندگان مجلات مصور، خریداران کتب و تقویم های عکس دار و روی هم رفته کلیه کسانی است که صرفا به منظور کسب اطلاعات و یا لذت بردن به تماشای عکس می پردازند. برداشت عکاس در عکس هایی که برای عامه مردم می گیرد، بایستی نمایشی مستند بوده، از لحاظ تصویری در چنان سطحی باشد که هر آدم متوسطی آن را درک نماید. نمونه بارز عکس هایی را که برای عامه مردم گرفته شده می توان در مجلاتی نظیر لایف (Life)، لوک (Look)، هالیدی (Holiday) پاری ماچ ( Paris – Match ) و غیره مشاهده کرد.

عکاسی
عکاسی

بیننده خبره

منظور از بیننده خبره کسی است که به واسطه نوع آموزش، تحصیلات و یا علایق و به جهت اطلاعاتی که در زمینه عکاسی دارد، می تواند عکس را به عنوان یک اثر هنری ببیند. سطح توقعات بیننده چه از لحاظ محتوای عکس و چه از لحاظ اصالت آن به مراتب بالاتر از سطح توقعات عامه مردم است. برای آنکه عکسی بتواند جلب نظر این عده را بنماید باید هم از نظر محتوا و هم از حیث فرم برجسته باشد. برای این دسته از بینندگان برداشت عکاس باید درونگرا ۔ تفسیری باشد و نیز همین جاست که عکاس می تواند تمام ذوق و استعداد خود را آزادانه و به طور کامل به کار اندازد. این نوع عکس ها را در مجلاتی نظیر وگ (Vogue)، هارپرز (Harper ‘ s )، بازار (Bazaar) و شو (Show)، بعضی کتاب های عکاسی و به خصوص نشریاتی که به عکاسی تجربی اختصاص دارند مشاهده کرد. اکثر نشریات مربوط به دسته اخیر در اروپا به چاپ می رسند.

 

بینندگان حرفه ای

بینندگان حرفه ای کسانی هستند که عکس برای آنها صرفا جنبه یک گزارش بصری را دارد. در نتیجه خصوصیت عمده عکس هایی که برای این دسته از بینندگان گرفته می شود، وضوح و روشنی آنهاست. وضوح از همان ابتدای کار به صورت جزء لاینفک، معنا و مفهوم سوژه و برداشت عکاس از آن در می آید و حاکم بر کارهای فنی عکس می گردد. در عکس های گزارشی، معمولا هنگامی نتیجه مطلوب عاید می شود که برداشت عکاس عملی گزارشی باشد. از این گونه عکس ها به طور عمده در نشریات ویژه امور فنی، تجارتی، آموزشی، کاتالوگ ها و جز آن استفاده می شود.

 

عکس های تبلیغاتی

و اما بینندگان عکس های تبلیغاتی. عکس هایی که برای این گروه از بینندگان گرفته می شود، باید بتواند عصاره و چکیده کیفیتی غیر قابل لمس را ضمن یک عکس به نمایش گذارد. در تهیه این عکس ها هرچند اغلب اوقات آزادی عمل عکاس محدود می شود، با این همه شاید بتوان گفت انجام موفقیت آمیز سفارشات تبلیغاتی نیازمند حداکثر اصالت و خلاقیت است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مهمترین اخبار فراخوان‌های هنری در دنیا
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید

شما همچنین می توانید وارد کانال تلگرام ما شده و از آخرین فراخوان‌های خارجی مطلع شوید
@cheetart
اطلاعاتم را ثبت کن