Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

نخستین پوستر ها

هنر مخلوق انسان است و حروف، کلمات، جملات و تصاویر شکل مکتوب زبان وی را به‌وجود می‌آورند. از سویی دیگر انسان از گونه‌های مختلف هنر به‌عنوان رسانه‌های ارتباطی بهره می‌برد تا بتواند افکار، اندیشه‌ها، احساسات، تمایلات و دیگر درونیات خویش را به دیگران انتقال دهد. پوستر به‌مثابۀ یکی از گونه‌های هنر گرافیک به‌طریقی که حاصل از تلفیق متن و تصویر می‌باشد، به معرفی و تبلیغ محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، پوسترهای مناسبتی و تبلیغاتی، انسان‌ها می‌پردازد پوستر در نخستین سدۀ حیات خود با هنر نقاشی بیش از دیگر هنرها رابطه ای تنگاتنگ پیدا کرد. فرم و جهت‌گیری هنر نقاشی در قرن بیستم بسیار تحت‌تأثیر طبیعت خاص و محدویت‌هایی قرار گرفت که در شیوه‌های تبلیغی این قرن وجود داشت. نخستین جلوۀ این تأثیرگذاری به سال‌های پایانی قرن ۱۹ میلادی یعنی حدود سال ۱۸۷۰ باز می‌گردد.

ژول شره Jules Cheret
ژول شره Jules Cheret

پیش از این تاریخ در سال ۱۸۶۶ هنرمند فرانسوی «ژول شره» Jules Cheret شروع به طراحی و تهیه پوستر هایی کرد که با تکنیک لیتوگرافی رنگی به چاپ می‌رسید. از بهترین پوسترهای وی Bal Valentino نام داشت. معرفی پوستر به‌عنوان یک «فرم هنری» طبق اطلاعاتی که امروزه در اختیار داریم به این تاریخ باز می‌گردد؛ چرا که از این تاریخ دو عامل مهم به یکدیگر پیوند خورده و پوستر را به‌عنوان یک فرم هنری مستقل (و البته زیر شاخه هنر گرافیک) به جامعه بشری ارائه دادند. این دو عامل عبارت بودند از: پیشرفت‌های فنی مهم در عرصه چاپ لیتوگرافی و توانایی‌های تکنیکی ژول شره، تکینیک چاپ لیتوگرافی در سال ۱۷۸۹ توسط شخصی اتریشی به نام «آلویس زنفلدر» اختراع شد این تکنیک تا سال‌ها بعد به‌تدریج پیشرفت کرده و شیوه‌های اجرایی آن متحول گشت. از همین روی تا سال ۱۸۴۸ فقط امکان چاپ ده هزار صفحه در ساعت میسر بود.
نخستین پوستری که ژول شره با تکنیک لیتوگرافی رنگی به‌وجود آورد Orphee aux Enfers نام داشت. نقش و اهمیت وی در تاریخ پوستر با بازگشت او از انگلستان به فرانسه بیشتر گشت. وی پس از بازگشت به فرانسه دست به چاپ طرح‌های زنفلدر با ماشین‌های چاپ انگلیسی نمود. وی در شیوۀ خاص خود طرح‌هایش را بر روی صفحات لیتوگرافی منتقل می‌نمود و سپس به چاپ می‌رساند، از همین روی تکینیکی جدید در لیتوگرافی پایه گذاری نمود. «گویا» و دیگر هنرمندان در سال‌های آغازین قرن بیستم از همین شیوه برای چاپ پوستر استفاده می‌نمودند.
برای سالیان متمادی تکینک چاپ لیتوگرافی به‌عنوان شیوه‌ای برای چاپ آثار هنری شناخته می‌شد. در فرانسه با شیوۀ سنتی لیتوگرافی کتاب‌های مصوری به چاپ رسید که همین تکنیک نیز در چاپ پوستر به کار گرفته شد. «گویلامه شوالیه» (۱۸۰۴-۱۸۶۶) که با نام مستعار «گاوارنی»، در عرصه هنر فعالیت می کرد، تصویرگری «گاهنامۀ شاری واری» را به انجام رساند. در همین سال‌ها گرافیستی به نام «دنیس آگوست رافت» دو پوستر با نام‌های تاریخچه ناپلئون طراحی کرد. به سال ۱۸۴۵ تونی جوآنات تعداد ۸۰۰ تصویر برای یک رمان مشهور ناپلئون طراحی نمود که از میان آنها یک اثر به نام «دن کیشوت» از دیگران ارجحیت یافت. این آثار به‌قدری در ارتباط نزدیک با متن کتاب قرار داشتند که باید آنها را بی‌تردید پوستر قلمداد نمود؛ چرا که طرحی گرافیکی متشکل از متن و تصویر بودند. آنچه که در این‌جا مورد نظر می‌باشد این نکته است که شاید نتوان به این تصویرسازی‌های کتابی به‌دلیل ابعاد کوچک آنها عنوان پوستر قلمداد نمود. از سوی دیگر مردم آن روزگاران به‌واسطه عدم شناخت پوستر کمتر با این تصاویر به‌عنوان صرف یک تصویر سازی ساده برخورد می گردند.

پوستری از ژول شره Jules Cheret
پوستری از ژول شره Jules Cheret

با آن وجود که تاریخ اطلاع رسانی تصویری‌متنی به گفته بیشتر محققین به خیلی سال‌های پیش بر می گردد، لکن در عصر نوین باید آغاز هنر طراحی و چاپ پوستر را به گرافیستی انگلیسی با نام «ویلیام کاکستون» منصوب کنیم. وی نخستین پوستر را به سال ۱۴۷۷ به چاپ رساند. در قرن هفدهم میلادی در فرانسه قانون ممنوعیت چاپ و نصب پوستر بدون مجوز دولت به تصویب رسید. چندین سال پس از تصویب این قانون به سال ۱۷۶۱ به دستور لوئیس پانزدهم، پادشاه فرانسه، این قانون لغو شد و گرافیست‌ها اجازه داشتند تا پوستر و دیگر آثار تبلیغاتی خود را به دیوارها و اماکن عمومی نصب نمایند. بعضی از آثار به‌صورت تخته‌هایی که در سردر فروشگاه‌ها نصب می‌شدند را شامل گشت.
از این تاریخ به‌تدریج پوستر به‌عنوان یکی از گونه‌های هنری شناخته شد (هنر گرافیک اعم از شاخه‌های مهم آن، همانند پوستر، به‌عنوان یک هنر بازار قلمداد می‌شود. از این‌روی که صاحبان سرمایه نیازی دائم به طرح‌های گرافیستی دارند که بتوانند محصول خود را به بازار عرضه کنند. پس گرافیک هنر بازار می‌باشد نه هنر بازاری. در سال ۱۸۰۰ میلادی دو گرافیست، طرح‌هایی با نام‌های Bonne Bierre de Mars و «چترهای تاشو» طراحی نمودند؛ اما ابعاد آنها به اندازه صفحات کتابی کوچک بود. در سال ۱۸۶۹ نخستین پوسترهای شره به معرض دید عموم گذاشته شد. در یکی از این پوستر‌های کوچک، عناصر بصری جدیدی دیده می‌شد. همین شیوه در تکنیک‌های طراحی پوستر توسط هنرمندان بعد از او به‌صورت ذات و جوهرۀ طراحی پوستر شناخته شد. این شیوه برداشتی از الگوهای اجرایی ای بود که «مانه» در یکی از آثار خود به نام Cahmpfleury – Les Chats- اجرا نموده بود و آن را تبدیل به یکی از آثار ماندگار وی کرده بود.
با وجود اینکه آثار شره متشکل از اشکال و الگوهای تجسمی بسیار ساده بود، لکن پس از گذشت چندین سال، همین‌گونه سبک و شیوۀ اجرایی را می‌شد در نقاشی‌های دیواری که در اغلب پایتخت‌های دنیا نقش بسته بود، مشاهده نمود. در اینجا باید به مشابهت آثار شره و هنرمند دیگری به نام «تیه پولو» از لحاظ استفاده از عناصر عمودی و مستطیل شکل اشاره نمود. شره در حین تحصیل در دانشکده «بیو آرتز» در یک لیتوگرافی نیز کارآموزی می‌نمود. به جز تأثیرپذیری آثار شره از تیو پلو، وی از شیوه هنرمندان دیگری همجون «فراگونارد» و نیز «واتو» بهره جست و الهام گرفت. شره در یکی از مصاحبه‌هایش در مورد پوستر چنین اظهار نظر کرد که: «به‌طور کلی پوستر قابلیت چندانی در تبلیغ محصول ندارد. در حالی‌که نقاشی دیواری در این زمینه بسیار مفیدتر و کارآمدتر می باشد.» به دلایلی که تاکنون بیان داشتیم و دلایل دیگری که پس از این بیان خواهیم داشت، شره را باید پایه‌گذار هنر پوستر به شمار آورد.
یکی از مختصات اجرایی این هنرمند بدین‌گونه بود که تمایل چندانی به طراحی پوسترهای تبلیغاتی نداشت؛ اما با این وجود بیش از هزار اثر شره جزو شاهکاری هنری وی محسوب می‌شوند. شیره تاکید داشت که نباید صرفاً کاربردی تبلیغاتی برای پوستر تعیین کرد؛ اما می‌توان از آن برای نقاشی تبلیغاتی دیواری بهره جست. بنابراین وی دیوارهای خیابان‌های شهر را به‌عنوان نمایشگاه آثارش برگزید.
بارون هاوس مان از معماران برجسته فرانسوی به دستور ناپلئون امپراطور فرانسه، بخش‌هایی از فرانسه را مجدداً طراحی نمود که این امر باعث از بین رفتن بخش‌های زیادی از بافت کهن این شهر گردید. در عوض این تخریب یا بازسازی جدید، شهری با ساختاری مدرن که بلوارها و خیابان‌های زیبا را مشمول خود می‌نمود به‌وجود آمد. حاصل این عمل توجه بیشتر گرافیست‌ها، به ویژه شره، به رسم نقاشی‌های زیبا بر روی دیوارهای پاریس گردید. شره با این سبک خود (نقاشی روی دیوار) شکل جدیدی از هنر پوستر را به‌وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مهمترین اخبار فراخوان‌های هنری در دنیا
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید

شما همچنین می توانید وارد کانال تلگرام ما شده و از آخرین فراخوان‌های خارجی مطلع شوید
@cheetart
اطلاعاتم را ثبت کن