Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

تأثیر شره بر پوسترهای تخستین

 

بخش قبلی مقاله

پوسترهای چاپی دارای عملکردی نسبتاً ضعیف‌تر از پوسترهایی دیواری می‌باشند؛ چرا که این‌گونه پوستر به هنر عمومیت داده و آن را در معرض دید مردم عادی کوچه و خیابان می‌گذارند تا پیام‌های فرهنگی‌سیاسی ای که از طریق رسانه‌های مکتوب به دیگران انتقال داده می‌شود، دارای تأثیر بسیار کمتر از این‌گونه هنر بصری می‌باشد که در آن به شیوه‌ای خاص پیام‌ها و نظرات سیاسی اجتماعی و… را به مردم عادی انتقال می‌دهند. با دستور به تحول ساختار شهری از سوی ناپلئون، دیگر شهر به شیوۀ کهن و باستانی خود نبود. پس در خیابان‌های شهر بلوارها و چهارراه‌هایی به‌وجود آمد که تا آن زمان در هیچ یک از پایتخت‌های اروپا دیده نشده بود.

یکی دیگر از تم‌های اصلی این‌گونه شهرسازی مقاوم بودن شهر در برابر حملات توپخانه دبرشمن بود. شره با قابلیت‌های هنری‌ای که در خود سراغ داشت شروع به نقاشی روی دیوارهای خیابان نمود. تم و دستمایه اصلی این آثار القاء روح سرزندگی، شادابی و امید به مردمانی بود که چندین سال تحت حملات و آتش افروزی های دشمن قرار گرفته بودند. براساس نقد منتقدین آثاری که شره به‌وجود آورد را باید نوعى «هنر زندگی بخش» نامید. ایشان این برداشت را بر پایۀ تفکری شتاب‌زده بنیان نگذاشته بودند بلکه براساس بررسی موشکافانه نوع اجرا و انتخاب زیبایی شناسانه رنگ در آثار او، عنوان هنر زندگی بخش را به آنها اطلاق نمودند. از این سال به بعد با جدی‌تر گرفتن پوستر به‌عنوان یک هنر، به‌تدریج گالری‌ها و نیز نمایشگاه‌های خیابانی برای معرفی این هنر نوین برگزار گردیدند. در این باب نکته مهمی وجود دارد و آن اینکه بسیاری از منتقدین بر این باورند که تشکیل نمایشگاه‌های خیابانی نوعی نزول و خفیف نمودن هنرهای عالی می‌باشد.
شره همانند دیگر هم سبک‌هایش به برپایی نمایشگاه‌های خیابانی تمایل داشت؛ چراکه از این طریق می‌توانستند هنری عالی و درجه یک را به دید عامه مردم گذارند. شره در تکنیک‌های هنر تصویرسازی کتاب، از سبک استادانی همچون «تیه پلو» گرته‌برداری می‌کرد. در مورد سبک کاری شره باید اذعان داشت که با وجود آنکه آثار وی بسیار فخیمانه و تکنیکال بود؛ اما در عین حال برای مردم عادی نیز قابل‌فهم بود. بنابراین می‌توان وی را یک طراح سنتی دانست که به ارتقاء فهم مردم از زبان تصویر بسیار کمک نمود. شره غیر از اینکه یک گرافیست محسوب می‌شد زبان بصری یا به عبارتی دیگر شیوه ارتباط تصویری‌ای که وی در آثارش از آنها بهره می‌جست را به نوعی عامه‌پسند کرد. شیوه‌ای هنری همسان شیوه‌ای که در طراحی و نقاشی دکورهای سیرک استفاده می‌شد.
مانند دکوری که برای سیرک رنسی در اواسط دهۀ ۱۸۶۰ میلادی طراحی شد. وی این تمایل به عامه‌پسند بودن طرح پوسترها را با توانایی‌ها و قابلیت‌هایش در تکنیک‌های لیتوگرافی به هم می‌آمیخت و شیوه‌ای مخصوص به‌خود با ویژگی‌های قابل بازشناخت از دیگر آثار به‌وجود می آورد. در این آثار پایبندی به سنت‌های طراحی پوستر و در عین حال مردم‌پسند بودن یک‌جا جمع شده بود. در این دوران از پوستر برای تبلیغ سیرک‌هایی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شد یا تبلیغ فروشگاه‌ها و غرفه‌های بازارهای موقت و دائمی در اروپا و آمریکا استفاده می‌شد. از این زمان پوستر به‌تدریج روی به‌نمایش خود به‌عنوان هنری مستقل با کارایی‌هایی متفاوت از دیگر نمونه‌های تبلیغات چاپی نمود.

با وجود این بدون شک سبک و سیاق اجرایی شره و تداوم و سخت‌کوشی‌های او را نمی‌توان در تولد پوستر نادیده گرفت. در یکی از آثار شره و بخش تصویری آن، پوستر موضوعی را نشان می‌دهد که متن و نوشته آن به‌صورت برجسته و سه‌بعدی به‌نظر می‌رسد. این پوستر را باید یکی از نمونه‌های منحصربه‌فرد در تکنیک‌های اجرایی شره محسوب نمود؛ چرا که وی با قدرت خلاقیت تصویری خود به گونه‌ای خاص در طراحی و تصویرسازی پوستر دست پیدا کرده بود هر چند که در نسخۀ اصلی، متن وجود نداشت و بعدها یکی از دوستان شره «مادار» متن پوستر را به آن اضافه نمود.

Theatre de l ' Opera 
Theatre de l ‘ Opera

عده‌ای از تاریخ‌نگاران و منتقدان گرافیک اعتقاد دارند که هر چند این پوستر درای قابلیت‌های منحصربه‌فرد می‌باشد؛ اما نسبت به دیگر آثار وی دارای استحکام چندانی نیست. از پوسترهای تکنیکی و قوی شره باید از Theatre de l ‘ Opera  ۱۸۹۴ و ۱۸۹۹ Pipermint نام برد. شره در این پوستر گونه‌ای از تصویر یک دختر جوان را طراحی کرد که به‌صورت کلیشه‌ای در آثار دیگر طراحان تکرار شد. این‌گونه گرته‌برداری از اشکال در پوسترهای دهه ۱۹۵۰ نیز تکرار شد. در آن سال‌ها بسیاری از طراحان از شکل‌ها یا یونیت‌هایی که «روجر وادیم» در پوسترهایش خلق کرده بود نمونه‌برداری کردند. نکته مهم دیگر در آثار شره، رنگ‌های به‌کار گرفته شده و آمیختگی‌های رنگی آثار وی بود. انتخاب نوع این رنگ‌ها شاید برگرفته از رنگ پر پروانه‌هایی بود که شره در آتلیه خود جمع‌آوری نموده بود. ترکیب رنگی این پوسترها، القاء‌کننده نوعی حس طراوت و شادابی بودند. با تکنیک‌هایی بسیار ساده و بدون پیچیدگی‌هایی که معمولا در ترکیب‌های رنگی خود به‌کار می‌برد.

در نقد و بررسی امروزی، آثار شره در ردۀ آثار کلاسیک و متعلق به قرون قبلی محسوب می‌گردند، در حالی‌که آثار تیه پلو برای دوران کنونی قابل هضم‌تر می‌باشند. آن چیزی‌که آثار شره را در میان هم‌عصران وی برجستگی می‌داد، نوآوری‌های منحصربه‌فرد تکنیکی طرح‌های وی بود. در نخستین تجربیات شره در طراحی پوستر، وی با استفاده از جذابیت رنگ سیاه سعی می‌کرد تا اشکالی یک دست طراحی نماید. این نوع اشکال در سنت‌های گرافیکی آن دوران نوعی سنت‌شکنی محسوب می‌شد و در واقع نقض آشکار فرم‌های جامد و غیردینامیکی بود که تا آن زمان در آثار تصویرسازان به چشم می‌خورد. هم‌زمان با شره، هنرمندان دیگری همچون «تولوز لوترک» و «بنارد» همراه و هم مسیر با وی شدند تا دست به خلق فرم های نوین و سنت‌شکنانه‌ای در این عرصه گذارند.
«هانری وان د ولده» که یکی از سخن‌گویان هنر نو و آوانگارد بود، در توصیف سبک و شیوه اجرایی شره، وی را منبع و مرجعی مهم در هنر طراحی می‌دانست چرا که به اعتقاد وی، شره سکون و عدم تحرک در طراحی را به پویایی و داینامیسم تبدیل نموده بود. اثبات نظر د ولده را می توان در پوستر Les Girad ۱۸۷۹ شره یافت. تأثیرپذیری هنر نو و آوانگارد از شره به همین میزان پایان نیافت بلکه رد پای شیوه او را می توان در آثار «را» نیز یافت. نمونه‌های شاخص‌ این تأثیرپذیری را می‌توان در دو اثر معروف را به نام‌های Le Chahut ۱۸۸۹-۹۱ وLe Cirque۱۸۹۰ – ۹۱ یافت. در این دو اثر پیش زمینه‌هایی که نمایش‌های سیرک را نشان می‌دهند، آشکارا تأثیر پذیرفته از آثار شره می‌باشند. هر چند که در آثار را نوعی رسمیت بخشیدن به ناتورئالیسم در پوستر وجود دارد اما باز با تأثیر از شره نوعی تصنع و دستکاری در طبیعت نیز دیده می‌شود.

L ' Amant des  Danseuses
L ‘ Amant des  Danseuses

یکی از آثار را طرح جلدی است که برای رمان L ‘ Homme a Femmes ۱۸۸۹ طراحی نمود. این طرح بیش از آنکه از قوانین طراحی جلد تبعیت نماید بیشتر به پوستر شبیه است، پوستری که تصویرسازی آن برگرفته و ملهم از یکی از تابلوهای نقاشی شره به نام ‘ Amant des  Danseuses۱۸۸۸ بود. در این دوران هنرمندان جوان‌تر تحت‌تأثیر آثار شره به این ادراک نایل آمدند که این هنر نوظهور، پوستر، گونه‌ای ارتباط بصری مینیمال شده است که می‌توان در أن مفاهیم پیچیده سیاسی‌اجتماعی را به سادگی به بیننده انتقال داد. در این راستا و در میان هم‌عصران، آثار شره هماره جلودار و آوانگارد بودند چرا که وضعیت اجتماعی آن دوران را که به «آخر قرن» معروف گشته بود به بینندگان انتقال می‌داد. وی در قالب مجاز این واقعیت را با آثارش، تزئین‌کننده دیوارهای شهر محل نصب پوستر می نمود. در این میان «هانری د. تولوز لوترک» (۱۸۶۴ – ۱۹۰۱) با استفاده از سبک شره، به توصیف وضعیت اجتماعی آن دوران پرداخت.

در همین حال شاگردان دیگر شره مانند «جرجز منیه» در پوستر LElysee Montmartre ۱۸۹۵ و «لوسین لوفور» در پوستر Electricine ۱۸۹۵ با تبعیت از شیوۀ شره، رستوران‌های مونت مارتره و منظره‌هایی از خانه‌های روستایی را تصویر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مهمترین اخبار فراخوان‌های هنری در دنیا
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید

شما همچنین می توانید وارد کانال تلگرام ما شده و از آخرین فراخوان‌های خارجی مطلع شوید
@cheetart
اطلاعاتم را ثبت کن