Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

سفالگری

هنر سفال و سرامیک ایران در قطب سرامیک کشور فرانسه معرفی ‌می‌شود.

به گزارش چیتاآرت نیوز به نقل از ایسنا، «اوباین» شهری نزدیک به مارسی و در جنوب فرانسه است که به‌خاطر وجود معادن خاک رس، در ساخت سفال و سرامیک پیش‌رو بوده است. قدمت سفال و سرامیک‌سازی اوباین به قرن ١٩ میلادی برمی‌گردد، هرچند هم اکنون بیشتر کارخانه‌ها و کارگاه‌های سفال‌گری آن پس از انقلاب صنعتی تعطیل شده؛ اما همچنان مهم‌ترین مرکز تولید سفال و سرامیک در فرانسه به‌شمار می‌آید.

نمایشگاه جادۀ ابریشم که از سال ٢٠١٧ در این شهر برپا شده است امسال تمرکزش را روی سفال و سرامیک گذاشته و به عرضه شیوۀ تولید این هنر در ایران پرداخته که از استقبال فرانسوی‌ها نیز برخوردار بوده است.
بر اساس اسناد تاریخی، قدمت سفال ایران به دوازده هزار سال قبل می‌رسد.
باربارا لپشه راهنمای فرانسوی آشنا به فرهنگ و هنر ایران نیز در این فرصت، کارگاهی آموزشی را درباره تاریخچۀ سفال و سرامیک ایران برگزار کرد و به تفاوت شیوۀ تولید آن در دوره‌های مختلف تاریخی پرداخت. همچنین در بخش دیگری درباره «لعاب» کاشی هایی که بیشتر در مساجد به‌کار می رود و عموماً نظر گردشگران خارجی را جلب می‌کند، توضیحاتی داده شد.
پیر اولیویه، معمار فرانسوی که مسؤول برگزاری نمایشگاه جاده ابریشم است، توضیح می‌دهد که ساخت سفال و سرامیک در این منطقه پس از صنعتی شدن دست‌خوش تغییر شده و در واقع با از بین رفتن کارگاه‌ها و کارخانه های تولید سفال در جنوب فرانسه، برخی راه نجات خود را در ماشینی یا صنعتی شدن، دیدند. با این تغییرات به تولید انبوه رسیدن و به ماندگاری خود کمک کردند.

او در بازدید از تنها کارخانه بازمانده سفال و سرامیک این منطقه (Ravel) که محصولات غالبی در جنوب فرانسه دارد و تقریباً در هر خانه فرانسوی ساکن در این منطقه تولیدات آن مصرف می‌شود، گفت: مراکز تولید سفال و سرامیک در شهر اوباین از قرن نوزدهم میلادی ایجاد شدند که گرایش مردم به این کار ناشی از وجود خاک رس مرغوب در این منطقه بود که برای ساخت آجر بسیار مناسب بود. از زمانی که ترقی اقتصادی در آئینه منطقه اتفاق افتاد و بیشتر کشاورزان به شهرها روی آوردند، بخش‌های سنتی نیز با دخالت مهندسان روبه‌رو شدند که سفال و سرامیک از آن جمله بود.

وی افزود: اوباین، یکی از بزرگترین مراکز تولید آجر و سفال در فرانسه بود که محصولات آشپزخانه‌های آن بسیار شناخته شده و پر مصرف بود اما در آغاز قرن بیست نتوانست در برابر صنعتی شدن و همچنین در رقابت با کشورهای شرقی مثل چین، مقاومت کند بنابراین بسیاری از مراکز تولید سفال و سرامیک در این منطقه از مدار خارج و حذف شدند و تنها همین یک کارخانه (Ravel) باقی ماند که آن هم راه نجات و بقای خود را در صنعتی شدن، دید.

در کارخانه Ravel علاوه بر کارگاه های تولید سفال و سرامیک که محصولات آنها در مبلمان و تزئینات بیشتر شهرهای جنوب فرانسه به فور استفاده شده است، سفال هایی مخصوص سقف شیروانی با دستور دو قرن پیش البته با دستگاه تولید می شود که در تمام خانه‌های شیروانی دار استفاده شده است. اولویه، معمار فرانسوی به اهمیت این سفال‌ها در ساخت خانه های این منطقه اشاره کرد و گفت: «در سفرهایی که به ایران داشتم دیدم که در معماری خانه‌ها از این سفال‌ها استفاده شده باشد. شاید به‌خاطر تفاوت اقلیم باشد.»
پیش از برگزاری این نمایشگاه نیز تور آشنایی با مرکز سفال و سرامیک شهر «اوباین» با همراهی هنرمندان ایران و ازبکستان برگزار شد. بر خلاف ایران که در برخی مناطق آن هنوز از روش‌های سنتی و دستی برای تولید سفال و سرامیک استفاده می‌شود، در این مرکز روش تولید صنعتی شده است که البته همچنان آن را صنایع‌دستی قلمداد می کنند، این در حالی است که در ایران استفاده از مواد اولیه مصنوعی و دخالت ماشین تولید، محصول را از شمار صنایع‌دستی خارج می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مهمترین اخبار فراخوان‌های هنری در دنیا
لطفا ایمیل خود را وارد نمایید

شما همچنین می توانید وارد کانال تلگرام ما شده و از آخرین فراخوان‌های خارجی مطلع شوید
@cheetart
اطلاعاتم را ثبت کن